tisdag 28 april 2009

Besök i Valencia

Idag tog vi bussen efter frukosten för att göra elevernas tredje och min första resa till Valencia. Vi åkte till Konst- och vetenskapsstaden där operan och flera musséer ligger. Byggnaderna ligger på rad i ett trevligt promenadstråk och själva byggnaderna är verkligen spektakulära!

Vi hade vid frukosten bestämt att Oceanmusséet verkade mest spännande och vi blev inte besvikna. Vi har sett alla möjliga fiskar och havsdjur i olika miljöer, bl.a. minisjöhästar som var max 2 cm, stora sjöstjärnor på över en halvmeter, moränfiskar som var större än människor och spindelbrabbor som hade ben som säkert var en halvmeter långa och hade kroppen typ 30 cm över bottnen. De sistnämnda såg ut precis som hemska rymdvarelser i sciencefictionfilmer brukar göra...

Under vår rundvandring hade vi även sådan tur att vi kom i perfekt tid för att se delfinerna uppträda. Både delfinerna och människorna som deltog var otroligt duktiga, så detta blev en klar höjdpunkt på resan. :)
När vi sett oss mätta på alla fiskar, fåglar, krabbor, sälar, sjölejon o.s.v. åkte vi in till centrum för att äta och shoppa presenter till nära och kära. Nu är vi tillbaka på hotellet och alla vilar innan middagen. Ikväll skall vi gå till puben tillsammans allihop för sista gången...